Jak pomóc Google w indeksowaniu?
Możesz przedstawić Google spis treści na twojej stronie w formie przystępnej dla wyszukiwarek internetowych. Stwórz sitemap i wyślij go do Google.
Lista zasobów
Sitemap to plik, który zawiera listę zasobów znajdujących się na Twojej stronie. Zasobami są strony, obrazki, wideo i wszystkie inne pliki. Dane tam zawarte przedstawione są w formacie XML, który jest wymagany przez Goolgle. XML to format, który może zostać powiązany ze schematem określającym dane wewnątrz pliku. Istnieje schemat do plików sitemap co oznacza dla Ciebie to, że dane zawarte w pliku sitemap muszą mieć określoną strukturę. Schemat można sprawdzić na stronie https://www.sitemaps.org/protocol.html
Oprócz formatu XML istnieją też inne formaty ale tylko XML pozwala na umieszczanie innych zasobów niż strony internetowe oraz zasobów archiwalnych.
Po co tworzyć taką listę?
Plik sitemap poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Są szczególnie ważne dla nowych stron, do których nie prowadzi jeszcze dużo linków z zewnątrz. Zgłoszenie do Google pliku sitemap pozwala szybciej indeksować treści takich stron.
Strony internetowe, które nie posiadają dobrego linkowania wewnętrznego czyli linków między poszczególnymi podstronami wewnątrz całej strony, również potrzebują pliku sitemap do poprawnego indeksowania.
Jeśli Twoja strona internetowa jest obszerna to robot Google może przeoczyć niektóre treści. W szczególności nowe strony, W tym wypadku również sitemap jest niezbędny.
Google samo przyznaje, że plik sitemap może tylko pomóc w indeksowaniu i po prostu warto taki plik wygenerować. Mówią o tym tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/183668?hl=pl
Jak to się robi?
Plik sitemap można napisać ręcznie lub wygenerować na przykład za pomocą funkcjonalności zawartej w CMS. Przez to, że struktura pliku sitemap jest ściśle określona to jeśli to możliwe nie rób tego ręcznie. Niepoprawne pliki wysłane do Google nie pomogą w widoczności strony w wyszukiwarce.
Generowanie sitemap w WordPress
Do generowania sitemap w WordPress istnieje sporo wtyczek. Warte wymienienia są dwie. Yoast SEO oraz Jetpack. Nie podaję linków bo można je znaleźć w wyszukiwarce pluginów. Wymieniłem te dwie z tego powodu, że oferują więcej niż tylko generowanie pliku Sitemap. Obie występują w wersji darmowej oraz płatnej przy czym funkcjonalności, o których mówię dostępne są w bezpłatnych wersjach.
Yoast SEO to wtyczka pomocna przy działaniach SEO. Pozwala między innymi na edycję tytułów stron o czym mówiłem w jednym z filmów. Skupiając się na funkcjonalnościach związanych z mapami stron to warto zauważyć to, że Yoast SEO pyta się nas czy w spisie mają znaleźć się strony, wpisy i kategorie. Można wykluczać je z pliku sitemap wedle potrzeb.
Jetpack to wtyczka, która dodaje sporo nowych funkcjonalności naszej stronie. Jeśli chodzi o sitemap to oprócz generowania map potrafi je także automatycznie zgłosić do Google za pomocą funkcjonalności ping.
PLiki sitemap wygenerowane przez obie wtyczki dostępne są pod takim samym adresem [nazwa twojej domeny]/sitemap.xml i właśnie ten adres będziesz zgłaszać.
Gdzie to zgłosić?
Istnieją trzy sposoby zgłaszania mapy strony do Google. Pamiętaj jednak o tym, że Google to nie jedyna wyszukiwarka, To prawda, że jest używana przez większość użytkowników internetu ale to nie znaczy, że nie chcemy pokazywać się w innych. Microsoft przygotował narzędzie dla webmasterów podobne do Google Search Console https://www.bing.com/toolbox/webmaster/. Rejestrując stronę tam poprawisz jej widoczność w wyszukiwarkach Bing i Yahoo.
Pierwszy sposób to zgłoszenie przez narzędzia deweloperskie. Google Search Console i Bing Webmaster Tools. W obu robi się to podobnie. Wystarczy podać adres pliku sitemap a wyszukiwarki co jakiś czas będą go czytać i szukać w nim nowości. O narzędziach deweloperskich powstanie nowy wpis w tym tygodniu.
Drugi sposób to umieszczenie adresu mapy strony w pliku robots.txt. Ten plik zawiera informacje dla robotów, czyli programów, które przeszukują internet. Google i Bing mają właśnie takie programy i w ten sposób indeksują treści. Angielska nazwa dla robotów internetowych to crawler. Ta nazwa również funkcjonuje w Polsce. Wpis jaki należy tam umieścić to:
Sitemap: http://example.com/lokalizacja_mapy_witryny.xml
Trzeci sposób to ten, który jest używany przez Jetpack. Ping to w sieciach komputerowych polecenie do sprawdzania, czy zasób jest dostępny przez sieć. Jeśli jest to odpowiada na polecenie w ping. Grają w ping pong i stąd wzięła się ta nazwa. Google udostępniło możliwość wysłania adresu pliku sitemap do siebie przez wysłanie ping z adresem sitemap. Ty możesz wysłać taki ping wpisując odpowiedni adres w przeglądarce internetowej:
http://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml
Dlaczego przedstawiam Ci wszystkie opcje a nie wskazuję jednej tak jak w przypadku formatu pliku sitemap? Kiedy utworzysz już taki plik to niezwłocznie zgłoś go do Google, żeby widzieć efekty jak najszybciej. To co należy zrobić to dodać stronę do narzędzi deweloperskich i uzupełnić robots.txt ale gdybyś miał chwilowe problemy z tymi metodami to użyj opcji ping.
Zgłoszenie pliku sitemap daje największe efekty na starcie działań SEO. Pamiętaj o tym i zgłoś mapę Twojej strony tak szybko jak tylko się da!