Jak trafnie dobrać ofertę?
Najlepiej zacząć od samego początku, którym jest właśnie profilowanie klientów. Kiedy będziesz wiedział dokładnie komu sprzedajesz to nie będziesz miał problemu z przedstawieniem ciekawej dla niego oferty.
Po co profilować klientów?
We wszystkich działaniach marketingowych musisz znać ich cel. Jasne, że chcesz dotrzeć z produktem do klienta ale wiedza o tym kim właśnie jest ten klient obniża koszta i zwiększa skuteczność działań. Możliwe, że słyszałeś o profilowaniu w maju 2018 roku kiedy głośno było o RODO. Takie profilowanie pomaga w doborze odpowiednich treści do odbiorców. Jako odbiorca treści wolę zobaczyć reklamę dopasowaną do mnie na przykład nowego narzędzia SEO zamiast reklamy kompletnie nie dopasowanej takiej jak przybory do makijażu.
Kiedy profilować?
Wiedza o docelowym kliencie dla produktów i usług potrzebna jest na samym starcie. Jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży warto określić grupę docelową bo może się okazać, że odbiorców jest zbyt mało żeby opłacało się inwestować czas i pieniądze w nowy produkt bądź usługę. Kiedy już zdecydujesz się na sprzedaż to ten sam profil potrzebny Ci będzie do przygotowania reklam w Google Ads czy Facebook.
Raz stworzony profil nie będzie służył nam już na zawsze. Na starcie to tylko nasze przypuszczenia o kliencie a w rzeczywistości może się zdarzyć, że sprzedawać będziemy zupełnie innej grupie docelowej. W takim wypadku należy skorygować profil i nasze działania.
Photo by https://www.gamequarium.com/
Jak stworzyć profil – profilowanie klientów w szczegółach?
Potrzeba jak najwięcej danych o docelowym kliencie. W określeniu pomogą Ci pytania pomocnicze:
- Ile ma lat?
- Skąd jest?
- Z jakiej grupy etnicznej pochodzi?
- Jakiej jest płci?
- Jakie ma zainteresowania?
- Ile zarabia?
- Ile pieniędzy przeznacza na produkty takie jak Twój?
- Jak często kupuje produkty takie jak Twój?
- Jaki ma stan cywilny?
- Czy ma dzieci?
- Jaki ma zawód?
- Jakie posiada wykształcenie?
Kiedy już zbierzesz dane o Twoim kliencie możesz zabrać się za doprecyzowanie elementów marki, kampanii marketingowej i samego produktu. Przypuśćmy, że reklamujemy samochód, sportowe kombi. Inaczej będzie wyglądała reklama dla bezdzietnej osoby, dla której ważne są osiągi auta a inaczej dla Pana z trójką dzieci. Może się zdarzyć, że nasza reklama skierowana jest do osób bezdzietnych a raporty sprzedażowe pokazują, że odbiorcami są ojcowie. Należy wtedy odpowiednio skorygować profil i działania marketingowe.
=> masz pytania bądź wątpliwości? Zapytaj nas o pomoc 🙂
Jak weryfikować profil?
W marketingu internetowym możemy monitorować profil osób, które odwiedzają naszą stronę internetową przez https://analytics.google.com/analytics. W mediach społecznościowych również mamy informacje o odwiedzających. Możemy te dane porównać ze stworzonym wcześniej profilem i skorygować go. To ważne żeby weryfikować profil klienta bo dzięki temu możemy tworzyć materiały dopasowane do osób, które są naszymi odbiorcami i dzięki temu maksymalizować konwersję.
Kiedy skończyć profilowanie klientów?
Potrzeby rynku ciągle ewoluują. Nasze produkty również się zmieniają. Jeśli będzie istniała lojalność wobec naszej marki to również odbiorcy będą się zmieniać. W tych słowach chcę powiedzieć, że profil naszego klienta może zmieniać się bezustannie. Może być również tak, że profil nowych klientów nie ulegnie zmianie ale przez to, że będziemy posiadać stałych klientów to będzie trzeba wprowadzać do oferty nowe, dostosowane do potrzeb nowego profilu, produkty i usługi.
Wszelkie działania marketingowe należy oprzeć na wiedzy o tym, kim jest nasz klient. Czasami czujemy do kogo mamy dotrzeć ale nie zastanawialiśmy się nad tym i nie spisaliśmy szczegółowego profilu. Na przykład sklep z wózkami dziecięcymi trafia do osób z małymi dziećmi. To raczej oczywiste. Mniej oczywiste jest to czy chce sprzedawać do osób bardziej bądź mniej zamożnych. Czy kolorystyka firmy odpowiada płci osoby decyzyjnej. Na takie pytania należy sobie odpowiedzieć, żeby zmaksymalizować konwersję naszej firmy .