Jak zdobyć klienta w internecie?
Pokazanie się nowym klientom nigdy nie było tak proste! Przedstawiam 10 darmowych i płatnych sposobów na to, jak do nich dotrzeć.
Google Ads
Wpis na temat SEM powstał wczoraj i można go zobaczyć tutaj: https://informatykprogramista.pl/sem-co-to-jest/. Jako dopełnienie mogę powiedzieć to, że oprócz reklam opisanych wcześniej, istnieją również reklamy graficzne, które pojawiają się na stronach internetowych w programie https://www.google.com/adsense. Zasada działania takich reklam jest taka sama z tą różnicą, że tym razem mowa o reklamach graficznych.
Reklama w mediach społecznościowych
Mechanika działania takich reklam jest taka sama jak w przypadku reklam Google. Określamy komu chcielibyśmy się pokazać, tworzymy reklamy, określamy budżet i zaczynamy pojawiać się ludziom jako posty sponsorowane. Według mnie reklama, którą należy się zaznajomić to reklama z formularzem kontaktowym na Facebook. Oprócz przedstawienia reklamy i przekierowania użytkownika na fanpage bądź stronę internetową, oferuje ona możliwość zbierania kontaktów do potencjalnych klientów z poziomu samej reklamy.
Jak to działa?
Przy reklamie jest umieszczony przycisk, który otwiera formularz. Pola są definiowane przez nas. Jako ze to Facebook to dane do klienta są już wypełnione. To co musi zrobić prospekt to opcjonalnie odpowiedzieć na dodatkowe pytania i kliknąć wyślij. Dodatkowe pytania stosuje się kiedy sę potrzebne do dostosowania oferty.
Przykład takiej reklamy?
Możesz stworzyć reklamę mówiącą o tym, że specjalizujesz się w tworzeniu stron internetowych dla firm. Jako pytanie pomocnicze możesz zapytać o branżę, w której firma działa. Osoby zainteresowane reklamą, po kliknięciu w przycisk przy reklamie będą miały jedno pole do wypełnienia. Po tem jeszcze jedno kliknięcie w celu zatwierdzenia. Po takiej operacji dostaniesz dane kontaktowe do osoby zainteresowanej Twoimi usługami oraz odpowiedzi na pytania, które są Ci potrzebne przy tworzeniu oferty.
List mailingowe
Metoda stara jak internet. Pozyskujesz adresy mailowe do osób, które zainteresowane są tematyką Twojej niszy. Wysyłasz wiadomości tylko do świadomie zapisanych osób. Nie rozsyłasz spamu. Najważniejsze jest to, żeby dostarczać informacje, porady i ciekawostki od czasu do czasu wspominając o usługach. Lista wypełniona treściami marketingowymi będzie szybko traciła subskrybentów. Nowszą odmianą tej samej metody są na przykład listy stworzone na Facebook Messenger. Zasada działania jest identyczna tylko medium się zmieniło.
Jeśli nie masz odbiorców w danej niszy i nie chcesz przeznaczać czasu na budowanie listy odbiorców to możesz taką listę kupić. Poszukaj w internecie stron zrzeszających ludzi wokół tematu, którym się zajmujesz. Pewnie już znasz takie strony. Napisz bądź jeśli to możliwe zadzwoń do nich i dowiedz się czy i w jakiej cenie wyślą mailing z Twoją treścią do swojej grupy odbiorców.
Content marketing
Dzielenie się wiedzą to również forma marketingu. Jeśli ktoś znajdzie Twoje treści w temacie który stanowi dla niego problem i treść ta odpowie na pytanie bądź rozwieje wątpliwości to staniesz się w oczach czytelnika ekspertem. Istnieje określenie “fachowiec” i to właśnie Ty się nim staniesz. Jak wiadomo z trudnymi zadaniami lepiej udać się do fachowca.
Marketing szeptany
Jedną z tańszych form pozyskiwania klientów to klienci “z polecenia”. Marketing szeptany można przedstawić jak polecenia w świecie cyfrowym. Istnieją firmy, które specjalizują się w “szeptaniu” o firmach i usługach w internecie ale ja chciałbym przedstawić inną, bezpłatną formę. Poproś Twoich klientów o ocenienie Twojej firmy w mediach społecznościowych czy w profilu https://business.google.com. Przychylne opinie na Twój temat mogą przeważyć przy wyborze między Tobą a Twoją konkurencją.
Aukcje internetowe
Na portalach aukcyjnych można wystawiać zarówno produkty jak i usługi. Każda forma dotarcia do klienta jest dobra. Stwórz konta we wszystkich znanych Ci portalach aukcyjnych utwórz oferty Twoich produktów i usług. Im więcej działań marketingowych tym większe prawdopodobieństwo pozyskania klienta.
Portale ze zleceniami
To odwrócone o 180* portale aukcyjne. Tutaj zleceniodawcy tworzą ogłoszenia a wykonawcy mają możliwość kontaktu z nimi. Przykładem takiego portalu jest http://oferia.pl. Zaletą tego sposobu pozyskiwania klientów jest to, że na start mamy bazę osób zdecydowanych na podjęcie współpracy. Wadą jest to, że wykonawców jest zazwyczaj sporo i ciężko jest się wybić.
Udzielaj się!
Przeglądaj media społecznościowe, grupy, portale i wszystko co tylko zrzesza osoby z Twojej branży. Udzielaj się w dyskusjach i odpowiadaj na pytania. Im więcej śladów Twojej działalności w internecie tym bardziej będzie rozpoznawalna Twoja marka i tym większe prawdopodobieństwo uzyskania zlecenia przez internet. Jeśli klient nie znajdzie Cię bezpośrednio to nawet sama społeczność, w której będziesz się udzielał może Cię polecić.
SEO
Wysoki wynik w wynikach wyszukiwania to jeden ze sposobów dotarcia do klienta. W tym temacie powstało już kilka a powstanie jeszcze więcej wpisów.
Grupy na Facebook
Istnieją grupy stworzone w tym celu, żeby łączyć wykonawców z klientami. Działają one na tej samej zasadzie co portale aukcyjne lub portale ze zleceniami. Różnica jest taka, że Facebook jest darmowy. Znajdź kilka grup tematycznych i śledź umieszczane tam posty.
Sposobów na pozyskanie klienta przez internet jest sporo. Warto zainteresować się wszystkimi z nich. Każdy kanał dotarcia do klienta jest dobry. Możliwe, że to co działa dzisiaj nie będzie tak dobrze działało jutro. Im więcej się udzielamy tym lepiej!