Co mówi o tym, czy strona pokaże się w wynikach wyszukiwania?
Wyszukiwarka Google tak samo jak wszystkie programy komputerowe operuje na liczbach. O tym, czy dana strona pokaże się w wynikach wyszukiwania czy może inna, decyduje to, która z nich ma wyższy ranking.
Page Rank
Założyciele Google Sergey Brin i Lawrence Page opublikowali w 1997 roku pracę mówiącą o tym jak działa ich program do indeksowania stron – Google. Link do pracy: http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html W pracy tej opisano działanie przyznawania rankingu stronom w internecie od 0 do 10 nazwanego Page Rank. Można tam przeczytać, że na wartość indeksu mają wpływ dwa czynniki:
- ilość linków do strony,
- jakość linków.
W skrócie im więcej linków ze stron z wysokim wskaźnikiem Page Rank tym wyższy wskaźnik naszej strony. Im mniej linków wychodzących ze strony, która do nas linkuje tym wyższa jakość. W 2016 roku Google porzuciło wsparcie dla oficjalnej wtyczki do sprawdzania współczynnika co w branży zaowocowało przekonaniem, że współczynnik PR nie ma już znaczenia. W lutym ubiegłego roku jeden z pracowników Google opublikował na Twitterze informację o tym, że PR nadal jest brany pod uwagę ale jest tylko jednym ze składowych całego rankingu. Link
Algorytm Google.
Algorytm w programowaniu to komputerowy zapis uzyskania wyniku przy pomocy danych wejściowych. Na przykład algorytm dodawania to pobierz dwie liczby, dodaj je i zwróć dodany wynik. Algorytm Google to sposób przydzielania rankingu stronom przy pomocy szeregu danych. To jak dokładnie działa Google jest tajemnicą. Wiadomo jednak, że istnieje dużo czynników, wpływających na ranking. Uważa się, że nadal najbardziej istotnym czynnikiem są linki prowadzące do strony. Wiadomo także, że algorytm jest wciąż modyfikowany i udoskonalany. Zdarzało się w przeszłości, że ludzie znajdowali sposób na oszukanie algorytmu. Na przykład powstawały tak zwane fermy linków. Strony, które służyły tylko do linkowania do innych stron. Po uzyskaniu dużej liczby linków strony wybijały się na szczyt listy po czym spadały po zmianie algorytmu, kiedy Google uaktualniało go tak, żeby był odporny na nieczyste zagrania. Wyszukiwarka z założenia ma przedstawiać strony odpowiadające na frazy wpisywane przez użytkowników.
Skąd wiadomo co działa?
Istnieją zalecenia co do poprawienia widoczności w wyszukiwarce publikowane przez samo Google. Można je sprawdzić między innymi używając Google Search Console https://search.google.com/search-console/about. Zdarzają się przecieki od pracowników Google takie jak ten o współczynniku Page Rank. Społeczność zajmująca się pozycjonowaniem posiada również szereg innych, które zostały potwierdzone przez przeprowadzone testy. Niektóre ze zmiennych są kontrowersyjne bo na jednych stronach działają a na innych nie dają żadnych efektów. Istnieją również czynniki, na działanie których nie ma dowodów i krążą po społeczności jak mity.
Jak podbić ranking?
Najważniejszym współczynnikiem tego, czy strona jest chętnie pokazywana w wynikach wyszukiwania Google jest nadal ilość i jakość linków. Istnieje szereg czynników, które można zoptymalizować w kodzie strony, które są niewidoczne dla ludzi ale pomagają Google lepiej zrozumieć treść i cel strony. Ważnym czynnikiem jest również prędkość ładowania za co odpowiada również szereg rzeczy, które można zmodyfikować lub poprawić w kodzie strony. Nie zapominajmy również o tym, że treść na stronie musi być atrakcyjna dla osób, które odwiedzają stronę.
W tym tygodniu opublikuję test na temat optymalizacji strony.
Jak oszukać ranking?
Nie chodzi mi tu o nieczyste zagrania takie jak fermy linków. Google na początku działania miało jeden produkt – wyszukiwarkę. Model biznesowy firmy opierał się o reklamy w wynikach wyszukiwania. Reklamy te nadal działają i można je kupić w Google Ads https://ads.google.com/home/. Więcej na ten temat opublikuję we wpisie w tym tygodniu.
Ranking Google to współczynnik określający to czy nasza strona pokaże się przed innymi w wynikach wyszukiwania. Znane są metody na ocieplenie wizerunku strony w oczach Google. Dla niecierpliwych istnieje także płatna ścieżka.