Jak być przyjaznym dla Google?
Search Engine Optimization można podzielić na trzy podstawowe grupy:
- treść,
- kod,
- linki.
Jeśli chcemy pokazywać się wysoko w Google to musimy zainteresować się wszystkimi z nich.
Treść na stronie
Nie można zapominać o tym, że strona internetowa jest tworzona dla ludzi a nie dla Google. Treść na stronie musi być zrozumiała dla osób ją czytających. Tekst musi być dobrze sformatowany, tak żeby czytało się go przyjemnie. Ciekawie napisane treści obniżą nam współczynnik bounce rate czyli procent ludzi, którzy wychodzą ze strony zaraz po przyjściu na nią. To jeden ze współczynników, który jest brany przez Google przy określaniu rankingu.
Przy pisaniu tekstów na stronę należy mieć na uwadze słowa kluczowe, na które chcemy pokazywać się w wyszukiwarce. Dobrze zawrzeć je w tytułach akapitów i tytule strony. Ciągle jednak pamiętajmy o tym, że tekst pisany jest dla ludzi i optymalizowany pod wyszukiwarkę. Nigdy odwrotnie!
Pamiętaj też o tym, że treści na stronie muszą być unikalne zarówno w obrębie Twojej strony jak i całego internetu. Wstępy do artykułów na blogu, które widać na liście wszystkich wpisów, mogą być po prostu pierwszymi akapitami tych artykułów. To małe bloki tekstu i nie ma czym się przejmować. Same wpisy muszą być już unikalne. To samo tyczy się produktów w sklepie. Jeśli Google zobaczy, że opis produktu jest wzięty ze strony producenta to uzna to za kradzież treści i obniży ranking Twojej strony.
Kod strony
Po pierwsze kod, który wysyłany jest do przeglądarki internetowej musi być poprawny. Istnieje organizacja World Wide Web Consorcium, w skrócie W3C, która zajmuje się ustanawianiem standardów związanych ze stronami www. Nie wszystkie strony pisane są w tych samych standardach. Słyszałeś może, że istnieje standard HTML5 ale istnieją także inne. Dobrze jest być na czasie ale ważniejsze jest to, żeby strona była zgodna ze standardem. Pomoże to w poprawnym indeksowaniu treści na Twojej stronie. Do sprawdzenia poprawności służy narzędzie http://validator.nu.
Po drugie strona ma ładować się szybko. Długo ładująca się strona odstrasza odwiedzających i jest również mniej atrakcyjna w oczach Google. Tutaj warto zainteresować się rozmiarem obrazków na stronie i jeśli to możliwe skompresować je. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl pokazuje czy Twoja strona ładuje się szybko. Mówi też czy obrazki są w odpowiednich rozmiarach i jeśli uzna, że nie to daje możliwość pobrania już zoptymalizowanych.
Jeśli to możliwe, to przenieś pliki Java Script na koniec dokumentu HTML. Strony są czytane od góry do dołu przez przeglądarki i jeśli natrafią na zewnętrzne źródła takie jak na przykład pliki Java Script to wstrzymują ładowanie reszty dokumentu i zajmują się tymi zewnętrznymi źródłami. Czasami strony napisane są tak, że nie można przenieść plików bo po zmianie kolejności strona działa niepoprawnie. W takiej sytuacji możesz na przykład wkleić treść zewnętrznych plików bezpośrednio w kod strony.
Kiedy Twoja strona nie jest oparta o statyczne pliki to bardzo ważne jest zoptymalizowanie silnika, który generuje stronę. Jeśli używasz oprogramowania napisanego specjalnie dla Ciebie to pewnie znasz już ten temat. Jeśli używasz gotowego rozwiązania takiego jak na przykład WordPress to warto zainstalować cache. Co to takiego? Strony oparte o systemy CMS działają w ten sposób, że kiedy odwiedza je nowa osoba to generują stronę, przez pobranie treści z bazy danych i połączenie go z szablonem, który zawarty jest w kodzie. Tak przygotowana strona wysyłana jest do przeglądarki osoby odwiedzającej. Systemy cache działają w ten sposób, że jeśli strona została już raz wygenerowana to przed wysłaniem do przeglądarki zapisują w pliku, bazie danych sql albo specjalnej bazie do systemów cache, całą wygenerowaną stronę. Kiedy nowa osoba odwiedza tę samą stronę to otrzymuje treść z pominięciem generowania.
Serwer, który używamy można również ulepszyć. Można używać technologii takich jak Gzip, która kompresuje kod strony przed wysłaniem z serwera do przeglądarki użytkownika co skraca czas transferu. Można również użyć technologii HTTP2, która przyspiesza ładowanie zewnętrznych źródeł. Można znaleźć hostingi, które oferują te technologie.
Po trzecie można w kodzie zawrzeć metadane, które pozwalają Google lepiej zrozumieć treść strony. Takie znaczniki mówią na przykład o tym jakiego typu działalność prowadzimy, o tym jaki jest nasz adres czy numer telefonu. Umożliwia to Google pokazywać nas w wynikach wyszukiwania osobom, które rzeczywiście mogą być zainteresowane naszymi usługami.
Linkowanie
Linki do naszej strony z innych stron są najważniejsze. Starajmy się tworzyć profile dla naszej firmy w różnych portalach branżowych i umieszczajmy tam linki do naszej strony. Udzielajmy się na forach i również umieszczajmy tam linki do nas. Można poprosić firmy, z którymi współpracujemy o umieszczenie naszego loga i linku do nas w sekcji “Partnerzy” na ich stronie. Piszmy wpisy na blogach tematycznych i umieszczajmy link do nas. Można takie wpisy tworzyć samemu lub zlecać je. Im więcej linków do naszej strony tym lepiej.
Analiza
Najważniejsza część działań, wszelkich działań, to analiza. Dzięki https://search.google.com/search-console/about oraz https://analytics.google.com możemy sledzić postępy naszych działań SEO. Mamy tam informacje o tym które strony są chętnie czytane a z których ludzie uciekają. Warto tam popracować nad treścią. Widzimy, też które ze stron odwiedzane są przez osoby, które znalazły nas w wyszukiwarce, które trafiły z mediów społecznościowych, i które bezpośrednio. Daje nam to informacje o tym, gdzie warto umieszczać linki, i do których podstron. Widzimy tam też alerty o tym czy nie ma problemów z obsługą strony co z kolei wymagałoby poprawy kodu.
Optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych to złożony proces, na który składa się wiele czynników. śledź mnie na Facebook, youtube albo czytaj mojego bloga. Codziennie publikuję treści na temat stron internetowych i mediów społecznościowych. Do usłyszenia.