Co mogę zrobić, żeby pokazać się w Google?
Search Engine Marketing – SEM to wszystkie działania, które prowadzą do zwiększenia ruchu na naszej stronie internetowej. W skrócie to połączenie SEO i reklamy w Google.
Gdzie ta reklama?
Słyszałeś o tym, że 55% ludzi nie odróżnia reklam od wyników wyszukiwania (źródło: https://searchenginewatch.com/2016/08/11/55-dont-recognise-paid-ads-in-google-serps-stats)? Korzystając z https://ads.google.com masz między innymi możliwość wskoczyć na pierwsze miejsce w wyszukiwarce. Warto się tym zainteresować jeśli większość ludzi, nie odróżnia reklam od wyników organicznych! Oprócz reklam bezpośrednio w wynikach wyszukiwania mamy możliwość reklamować się również na mapach. Spróbuj wpisać w http://maps.google.pl na przykład “fryzjer”. Po lewej stronie zobaczysz listę firm zarejestrowanych w https://www.google.com/business/. tam również możesz się reklamować.
Warto również wiedzieć o tym, że przy tworzeniu reklam określamy komu ma się ona pokazywać. Można tutaj użyć całą naszą grupę docelową albo stworzyć kampanię reklamową z precyzyjnie dobranymi treściami do zawężonej grupy odbiorców. Możesz na przykład wyświetlać reklamę Twoich krzeseł biurowych tylko jeśli szukane są przez osoby na ulicy, gdzie znajdują się budynki biurowe.
Czy reklama w mediach społecznościowych to SEM?
Polskim tłumaczeniem SEM jest marketing w wyszukiwarkach internetowych. Media społecznościowe i kampanie reklamowe, które można tam prowadzić to oddzielna gałąź marketingu internetowego. Tym tematem również warto się zainteresować.
Za co się płaci?
W najprostszym modelu płacimy za to, że ktoś kliknął w link i odwiedził naszą stronę internetową. Istnieje też model rozliczeniowy za wyświetlenia niezależnie od tego, czy ktoś w link kliknął czy nie. Kiedy nasza strona działa już trochę czasu w internecie i prowadzi analizę ruchu za pośrednictwem https://analytics.google.com, która śledzi ustalone przez nas konwersje to możemy płacić nie za kliknięcia czy wyświetlenia ale właśnie za konwersje. Czym są te konwersje? Może to być na przykład odwiedzenie strony z płatnością w sklepie internetowym. Może to również być wysłanie formularza kontaktowego. W tym modelu Google ma informacje o tym, kto wcześniej konwertował i pokazuje naszą reklamę osobom o podobnym profilu.
Jak to działa?
Google Ads udostępnia narzędzie Keyword Planner, które pozwala na sprawdzenie jak często dane słowo kluczowe wpisywane jest w Google na zadanym obszarze. Na przykład możesz sprawdzić jak często ludzie szukają takich fraz jak “tworzenie stron www” czy “projektowanie stron www”. Dla człowiek oba znaczą to samo ale dla komputera już nie. Oba słowa kluczowe mają inną szukalność i inną cenę za kliknięcie. Cena również pokazuje się w statystykach. Po dobraniu słów kluczowych tworzy się zestawy reklam do słów kluczowych. Dlaczego zestawy? Google testuje stworzone przez Ciebie reklamy i z czasem zacznie pokazywać tylko tę, która działa najlepiej. Można ale nie trzeba używać rozszerzeń w reklamach takich jak na przykład to, że numer telefonu do Ciebie zostanie pobrany z profilu Google Moja Firma i wyświetlony na liście wyników wyszukiwania razem z reklamą.
Monitoring
Analiza wyników, tak jak przy SEO, jest kluczem do sukcesu. Google pokazuje reklamę osobom, które wpisały słowa kluczowe wybrane przez nas jak i słowa podobne. Zdarza się, że nasza reklama zaczyna pojawiać się osobom, które szukają rzeczy niezwiązanych z naszą działalnością. Warto wtedy dodać takie słowa kluczowe do list słów wykluczonych.
Analizować można również zachowanie osób, które przyszły na naszą stronę klikając w reklamę, która pokazała się na odpowiednie słowo kluczowe. Warto przeanalizować, które słowa konwertują najlepiej i przeznaczyć na nie więcej środków. Można również przyglądnąć się danym demograficznym osób konwertujących i również dopracować nasze reklamy.
Dla kogo taka forma?
Jeśli chcesz osiągnąć szybkie rezultaty to rozwiązanie dla Ciebie. Efekty z reklamy Google widać tak długo jak długo przeznacza się na nie fundusze. Warto monitorować swoje kampanie w celu optymalizacji kosztów. Używanie reklam może okazać się strzałem w dziesiątkę kiedy chcemy być na szczycie listy wyników z okazji jakiegoś wydarzenia. Na przykład możesz użyć reklam, żeby dotrzeć do osób, które przebywają na targach bądź konferencji tematycznej.
Po co inwestować w SEO?
Jeśli można uzyskać wyniki natychmiastowo to po co inwestować w SEO? Myśląc długofalowo chcemy, żeby klienci znajdowali nas niezależnie od tego, czy przeznaczamy na to fundusze czy nie. Chcemy pokazywać się wszystkim osobom zainteresowanym o każdej porze dnia.
SEM pokrywa wszystkie działania związane z promowaniem się w wyszukiwarkach internetowych. To działania zarówno płatne jak i bezpłatne. Oba podejścia warto znać i wiedzieć kiedy ich używać tak, żeby mieć najlepsze efekty.